2010. március 26., péntek

Új típusú horoszkóp

Néha ha találok a neten embertípusok jellemzését, akkor azokból a születési dátum vagy teszteredmény vagy valami miatt rám igazat mindig szívesen bemásolom. (Előtte úgyis el kell jutnom addig, hogy egyáltalán kitöltsem a tesztet, stb, és ha azoknál nem bukik a dolog, akkor ennyit már tényleg megér a dolog.)
Ezúttal nem embertípusokról van szó, meg nem is horoszkópról, bármennyire is azt sugallja a cím. Ezúttal emberi készségekről hoztam nektek valamit. Mióta főiskolára járok, és a tanárok néha megoldásokat követelnek tőlünk, többször is hallottam az enyémekre olyat, hogy kreatív. Én ezt középiskolában inkább deviánsnak hívtam, de azért már akkor is büszke voltam rá. Hát főleg most, hogy tanultam rá egy pozitív szót (vagy szavat? :S), még jobban szeretem.
A minap a szakdolgozatomon ügyködtem, ekkor akadtam rá az oldalra, amire így találhattok el Ti is: http://www.ektf.hu/hefoppalyazat/pszielmal/a_kreativits_fogalma.html

Innen másolom ki azt, hogy mit is jelent kreatívnak lenni, milyen az. Nagyon jól szórakoztam rajta. :)

A kreativitást az 50-es években Guilford kezdte el vizsgálni. „A kreativitás alkotóképességet, teremtőképességet jelent, amely során a különféle képességek szerveződése lehetővé teszi az elszigetelt tapasztalatok összekapcsolását, újszerű értelmezését és új formában történő megjelenését.”

Guilford szerint a kreativitás a divergens (széttartó) gondolkodásban nyilvánul meg. A divergens gondolkodás teszi lehetővé egy probléma több oldalról való megközelítését annak megoldása során, illetve olyan elemek összekapcsolását, amelyeket rendszerint egymástól függetlennek, vagy össze nem illőnek tartunk. A divergens gondolkodást segítő feladatoknak egyszerre több helyes megoldása is létezik. Összefoglalva a divergens gondolkodás megmutatkozik:

  • A problémák iránti érzékenységben
  • A gondolkodás könnyedségében (fluencia), amely a szavak, gondolatok közötti kapcsolatok gyors képzésében nyilvánul meg.
  • A gondolkodás rugalmasságában (flexibilitás), ez teszi lehetővé a megoldások célszerű variálását.
  • A gondolkodás eredetisége (originalitás), a szokatlan megoldások képességében rejlik.

Az intelligencia a divergens gondolkodással ellentétes konvergens (összetartó) gondolkodáson alapszik. A konvergens gondolkodás lényege, hogy egy adott probléma megoldásánál, már a jól bevált megoldást, sémát alkalmazzuk.

A kreatív ember jellemzői

Többen is vizsgálták, hogy melyek azok a személyiségjegyek, amelyek az alkotó embert jellemzik. Cropley a kreatív ember a következő tulajdonságait említi:

  • Változásra törekvés
  • Merészség
  • Impulzivitás (kevésbé képes kontrollálni magát)
  • >A fegyelmezetlenségre való hajlam, az általuk elért cél érdekében
  • Nyitottság az új elképzelések iránt
  • Nonkonformizmus
  • A tekintély megkérdőjelezése
  • Gyors, rugalmas reagálás az új helyzetekre.

Hát, ennyi lenne.
Most jön a bejegyzéscím magyarázata: Miközben olvastam, teljesen olyan érzésem volt, mintha egy csillagjegy általános jellemzőit olvasnám (esetemben a nyilasét), amelyikre néha hevesen bólogatok, máskor pedig csak megrázom a fejem.
Meg kell, hogy állapítsam: nem vagyok teljesen kreatív, de jó úton vagyok felé. :)

Remélem Ti is találtok valami készséget magatoknak, ami igaz rátok.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése